Etaleur uitgestorven beroep?

Is de etaleur een uitgestorven beroepsgroep, een beroep overbodig en duur? Ik ben zeer benieuwd hoe u, als retailer, dit ziet. Ik heb daar namelijk wel een mening over.

Wat zo jammer is is dat dit beroep, waar zoveel kennis van zaken voor nodig is, zo ondergewaardeerd wordt. Het verkopend personeel, of vaak nog erger, de stagiair doet “het raam” wel even…. Met alle gevolgen van dien. Nee lieve retailers/detaillisten van Nederland, dit is een vak en het is niet voor niets een vak! Een goede etalage, nou zeg maar de gehele presentatie is key voor uw winkel. Zeker in deze tijd waarin de mensen steeds meer en meer visueel ingesteld zijn en raken, is het van belang dat uw presentatie prikkelt en stimuleert tot aankopen. En dat is niet eenvoudig, de consument is heel wat gewend door wat men ziet op internet en televisie.

En dan heb ik het nog niet eens over uw onderscheidend vermogen gehad met uw etalage en presentatie van exterieur en interieur. Van de prijs moeten de kleine retailers het al lang niet meer hebben. Je concurreert je kapot met uitverkoop na uitverkoop, dat is dus duidelijk niet de oplossing. Ik zeg niet dat de presentatie alleen de oplossing biedt, maar het werkt wel onderscheidend en u wilt toch niet meedoen aan die eenheidsworst van tegenwoordig?

Authenticiteit als goed eigen concept, kleur en presentatie zijn o.a. zaken waarmee u kunt werken en waarmee u zich op de kaart kunt zetten en kunt blijven. Zeker in deze veranderende tijden, het is een illusie om te denken dat het ooit nog wel weer zo wordt als vroeger.

Investeer op een goede manier in uw winkel, probeer het zelf eens uit en ervaar het verschil. Dus of de etaleur een uitgestorven beroep is…. Ik zou zeggen, NEE.

Een gedachte over “Etaleur uitgestorven beroep?

  1. Etaleur is zeker geen uitgestorven beroep. Ikzelf ben reeds van 1980 werkzaam als etaleur en doe dit werk nog altijd graag. Het is wel altijd een ondergewaardeerd beroep geweest en dat komt gedeeltelijk door de etaleurs zelf. Aangezien er zelden de nodige budgetten aangereikt werden om mooi etalages te kunnen realiseren hebben de meeste etaleurs, ikzelf inbegrepen, zich maar aangepast aan de budgetten die ze voorhanden hadden. Doorgaans was er nooit extra geld om iets speciaals te kunnen realiseren.
    Ik heb een tijdlang getracht om Belgische etaleurs tot meer samenwerking te bewegen, samen aankopen, samen tarieven bepalen, samen creatieve workshops opzetten enz, maar daar kwam toen weinig reactie op.
    Neen, het beroep is nog niet dood en ik merk dat de nieuwe generatie het werk toch iets anders doet dan de etaleurs van mijn generatie. Ik geloof dat het best nog goed gaat komen 😉

Plaats een reactie